Between the real and the imagined, Brazilian history and literature in high school

The testimony of the military coup in sombra de reis barbudos by José J. through shared teaching

Authors

  • Fernando da Rocha Rodrigues Instituto Federal Goiano – Campus Urutaí
  • Leonice de Andrade Carvalho Instituto Federal Goiano –Campus Urutaí

DOI:

https://doi.org/10.33837/msj.v8i1.1670

Keywords:

history and literature, shared teaching, dictatorship, José J. Veiga

Abstract

The present work proposes to deepen a discussion about shared teaching between the disciplines of History and Literature, which proposes to discuss the theme “Military Dictatorship” based on the text Sombra de Reis Barbudos by José J. Veiga. It is believed that the chosen text can assist in the understanding of the historical period within the scope of the dialogue that explores the overlap between the “fictional” text and the historicized facts that address the dictatorship in Brazil, especially the repression and the years of lead. The bet is that the teachers of the mentioned disciplines can activate the literary text as a tool articulated with the studies of History, demonstrating that both sciences can speak about a reality from different languages. This work is an invitation to the challenge of bringing closer the disciplines of the humanities in order to establish variations on the same theme.

References

Barthes, R. (2008). Aula (L. Perrone-Moisés, Trad.). Cultrix.

Borges, J. L. (1985). Cinco visões pessoais (2ª ed., M. R. R. da Silva, Trad.). Editora da UnB.

Brecht, B. (1964). Escritos sobre teatro: Para uma arte dramática não aristotélica. Portugália.

Cândido, A. (1987). Literatura e subdesenvolvimento. In A educação pela noite e outros ensaios (p. 142). Ática.

Engels, F., & Marx, K. (1999). O manifesto comunista (5ª ed.). Paz e Terra.

Gagnebin, J. M. (2006). Lembrar, escrever, esquecer. Editora 34.

Halbwachs, M. (2006). A memória coletiva. Editora Vértice.

Konder, L. (2013). Os marxistas e a arte: Breve estudo histórico-crítico de algumas tendências da estética marxista (2ª ed., Coleção Arte e Sociedade, p. 25). Expressão Popular.

Lafetá, J. L. (2000). 1930: A crítica e o modernismo (Coleção Espírito Crítico, p. 26). Duas Cidades; Editora 34.

Ordine, N. (2016). A utilidade do inútil. Editora Zahar.

Polar, A. C. (2000). O condor voa: Literatura e cultura latino-americanas (M. J. Valdés, Org.; I. V. Carvalho, Trad., p. 43). Editora UFMG.

Reis, D. A. (2014). Ditadura e democracia no Brasil: Do golpe de 1964 à Constituição de 1988. Editora Zahar.

Ricoeur, P. (2012). Tempo e narrativa (Vols. 1–3). Martins Fontes.

Rodrigues, F. R. (2022). Cenas do Sertão, testemunho do sagrado em O livro dos homens de Ronaldo Correia de Brito. Revista Caminhos, 20(2).

Veiga, J. J. (1994). Sombra de reis barbudos (20ª ed.). Bertrand Brasil.

Downloads

Published

2025-09-15

How to Cite

Rodrigues, F. da R., & Carvalho, L. de A. (2025). Between the real and the imagined, Brazilian history and literature in high school: The testimony of the military coup in sombra de reis barbudos by José J. through shared teaching. Multi-Science Journal, 8(1), 24–31. https://doi.org/10.33837/msj.v8i1.1670

Issue

Section

Human and Social Sciences

Most read articles by the same author(s)