Mapping and characterization of social sports projects in the south zone of Macapá: an experience with jiu-jitsu
DOI:
https://doi.org/10.33837/msj.v7i1.1610Keywords:
Social projects, Martial arts, SportAbstract
The study aimed to map and characterize jiu-jitsu social projects in the city of Macapá. An exploratory and descriptive research was carried out. Data were collected through the application of a questionnaire with project coordinators. The absolute frequency and percentages related to the project profiles were described and 12 projects were identified. Regarding the public served, it was found that most of the projects work with the general public, from children to the elderly. The jiu-jitsu modality in the investigated locus has served as an educational and social inclusion tool for children, young people, adults and the elderly. There is a need to carry out more studies to obtain a total idea of the projects that make up the other neighborhoods of the city of Macapá.
References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, Persona.
Barreto, D.C. & Perfeito, R.S. (2018). Motivação de crianças e adolescentes praticantes de esportes em projetos de inclusão social do Rio de Janeiro. Motrivivência, 30 (53), 152-163.
Cortês Neto, E.D. et al. (2020). Resiliência em Adolescentes Participantes de Projetos Sociais Esportivos. Ciência & Saúde Coletiva, 25(3), 901-908.
Ferreira, D.A.C. et al. (2019). Benefícios físicos e psicológicos adquiridos por praticantes de Jiu jitsu. Diálogos em Saúde, 1(2), 64-84.
Godoi, M., Kawashima, L.B. & Moreira, E.C. (2021). Compromisso educacional e social: Trajetórias de professores que desenvolvem projetos esportivos sociais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 16(4), 13-23.
Grando, D. (2017). Programa Segundo tempo, Programa Mais Educação e o Incentivo ao Esporte: um legado para as Políticas Públicas de Esporte e Lazer. Caderno de Educação Física e Esporte, 15(2), 37-48.
Kravchychyn, C. et al. (2019). Projetos e programas sociais esportivos no Brasil: antecedentes históricos e reflexividade social. The journal of the latin american socio-cultural studies of sport (ALESDE), 10(1), 53-68.
Machado, G.V., Galatti, L.R. & Paes, R.R. (2015). Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento (Porto Alegre), 21(2), 405-418.
Marconi, M. & Lakatos, E. (2017). Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas.
Menezes, A.H.N. et al. (2019). Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE.
Meireles, L. et al. (2020). Projetos esportivos sociais para adolescentes no Brasil: impactos, implicações e barreiras. Caderno de Educação Física e Esporte, 18(1), 77-82.
Mello, A. et al. (2018). Representações Sociais dos participantes de Projeto Esportivos de Vitória. Movimento Revista de Educação Física. Porto Alegre, 24(2), 399-412.
Nobre, G.C. et al. (2015). Autopercepção de competências de crianças em situação de vulnerabilidade social assistidas e não assistidas por projetos sociais esportivos. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum, 25(3), 276-281.
Nunes, A.S. et al. (2023). As lutas nas aulas de educação física em uma escola pública do município de Santana-AP: um estudo de caso. Cadernos Cajuína, 8(3), 1-11.
Pereira, A. et al. (2018). Metodologia da pesquisa cientifica. 1ºed. Santa Catarina- RS: UFSM, NTE.
Pimenta, T.F. & Drigo, A.J. (2021). O dilema da formação do técnico de artes marciais no brasil: um olhar pela sociologia da profissão. Cenas Educacionais. Bahia, 4(1), 10980-10980.
Severino, A. (2017). Metodologia do trabalho cientifico. 24ºed. São Paulo: Cortez.
Steigleder, M.L. et al. (2019). Alianças Intersetoriais e Projetos Esportivos Sociais No Brasil: Um Estudo De Caso na Cidade de Niterói. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva-Rigd, 8(3), 109-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work.